Er zijn ook beelden met een binnenvorm van steen en daaromheen hout. Het steen werkt niet, maar het hout blijft reageren op verandering in temperatuur en vochtigheid.
Dit beeld heeft een heel aparte scheurengeschiedenis. Bij het hakken bleek het veel slechter te zijn, dan ik in eerste instantie geschat had. Al werkend bleken twee delen los te komen hangen. Met een lange houtboor zijn er gaten geboord, die zijn opgevuld met rondhout en lijm. Zo wordt het beeld nu bij elkaar gehouden.
Als contrast met het rotte stuk hout, is het kind van marmer gemaakt. Het beschadigde hout en het gave stuk marmer vormen een mooi geheel.
In tegenstelling tot Geborgenheid 6 is het Amerikaans eiken van dit beeld gaaf. Hoewel beide beelden van dezelfde houtsoort zijn gemaakt en op dezelfde manier zijn afgewerkt, is de uitstraling verschillend. Ook dat is een aspect van het materiaal hout. Het kind in de moeder is van albast, een licht transparante steensoort.
Over het algemeen wordt een glad geschuurd stuk hout als warm ervaren. Het heeft daardoor een hoge aaibaarheidsfactor. Steen heet koud te zijn. Bij dit beeld valt dat contrast minder op.
Combinatie van een langgerekt stuk iepenhout met wit marmer.
In de serie Geborgenheid heb ik bij dit beeld gekozen voor een groot contrast. Het lichte essenhout is gecombineerd met zwart marmer.